ELS RELIQUIARIS BESSONS DE LA CIUTAT DE VALÈNCIA.
![]() |
Fotografia del Lignum Crucis Hohenstaufen.
© Catedral de València. Alberto Saiz.
|
La peça que tractem
aquesta setmana és la coneguda amb el nom del “Lignum Crucis Hohenstaufen”. Encara que propietaris va tenir molts,
sols va ser una la vertadera posseïdora na
Constança de Hohenstaufen, filla Manfredo de Sicília i Beatriu de Savoia, muller Pere el Gran. A la seva mort deixa al seu
testament diverses fundacions a sant Joan de l’Hospital, on descansen les seves
restes. Una de les clàusules del document, era la donació de les seves
pertinences als més desafavorits, ans els seus marmessors – el rei Jaume II, el
bisbe Ramon Gastó i el cavaller Enric Quintavall - , pensaren que aquella peça era una llàstima
que acabés d’aquella forma. Aleshores, el monarca deixa al seu fill, Joan
d’Aragó – arquebisbe de Toledo – la citada relíquia, mentre aquest estigués
viu. Una vegada donat per acabat aquell contracte, va passar al Tresor de la
Catedral de Valencia el 1326.
![]() |
Reliquiari del Lignum Crucis de sant Pere màrtir i sant Nicolau bisbe. © Fotografia de Orfebreria y Valencianas, 1982. |
És una peça que
reflecteix molt clarament l’esperit de l’arquitectura gòtica del moment, la
verticalitat com l’ascensió cap a Deu.
Amb una base de planta allargada i
lobulada sobre un perfil alçat en tres escòcies. Un pedestal octogonal a sobre d’aquesta amb
quatre columnes perimetrals menudes i una de major volum al centre, aguantarà la
teca cruciforme. Als extrems d’aquestes cinc
i a diferents altures, observarem alguns
elements constructius de l’època en la que es realitzada. Vegem les
gàrgoles sobre capitells geomètrics invertits, també uns arcbotants que connecten
amb la columna central. Totes cinc estan rematades amb gablets i agulles amb
pinacles, exceptuant la central que culmina el reliquiari amb la creu que fa de
teca. De tipologia llatina, la creu, i flordelisada , està decorada amb una
gran varietat de pedres precioses, conservant-ne un gran nombre.
Una vegada
descrita, molts de vosaltres es preguntareu el per què del
títol, i es que a la ciutat de València es conserva una peça molt molt semblant
a l’anterior, aquesta es troba a l’església parroquial de sant Pere màrtir i
sant Nicolau bisbe, actualment coneguda per ser la “Capella Sixtina
Valenciana”. Les diferencies entre les
dos son per alguns elements decoratius i
grandària. La conservada a la Catedral es quasi el doble d’alta. Per
conseqüència l’espiga es més menuda i la resta de trets basics – gàrgoles,
forma de la base, ... etc - es veuran
condicionats. Destacaríem d’aquesta el
treball de la peanya, amb un perfil calat
i una superfície superior treballada
amb burí. Al igual que la seva homònima, estarà rematada amb la mateixa
tipologia de creu i reliquiari, però al contrari que la conservada a la Seu,
aquesta de sant Pere i sant Nicolau, si que conserva la marca de la ciutat de València però sense
saber el seu autor. Cosa curiosa, perquè el que no te una, te l’altra, puix de
la Hohenstaufen, almenys, es sap que el 1462 Joan Castellnou treballava la base
d’aquesta.
Les dues peces vistes
poden donar peu a moltes preguntes, que al igual que l’anterior article i el
del meu company, pel pas del temps tindran una resposta.
Ferran Castelló
Domènech.
Disculpeu la errada. Na Constanza és germana d'en Manfred, no dona. És la seva neboda,del mateix nom, la que va emparentar amb la casa d'Aragó al contraure matrimoni amb Pere III d'Aragó. La primera de les Constances,és la que es va soterrar a sant Joan de l'Hospital.
ResponElimina