diumenge, 27 de novembre del 2016

1ª BIENNAL. THESAURUS ECCLESIAE THESAURUS MUNDI. XÀTIVA 2016

Després d’un temps sense donar-vos més articles dels que gaudir, tornem a escriure per atendre les vostres apetències. La causa d’aquesta desaparició en combat,  es que els Parran hem estat de voltes a algunes comunicacions. Com és el cas de Pablo, qui va estar a l’Assemblea d’Història de la Ribera, fa molt poc, celebrada a la Pobla Llarga i de la que ens parlarà en l’entrega posterior a aquesta. La meva excusa és la mateixa que la d’ell, tanmateix la meva comunicació va ser la segona setmana de novembre, ací teniu un resum d’aquella.



Vaig ser partícip de la primera Biennal realitzada en Xàtiva, amb el Patrimoni Cultural de l’església com un patrimoni de tots. El lloc escollit pel seu director, Joan Ignasi Pérez Giménez, va ser immillorable, en ple cor de la Xàtiva vella. Just al costat de l’antic hospital xativí i de la Col·legiata, el palau de l’Ardiaca, fou un escenari molt més que apropiat per aquesta.
Aquesta primera Biennal va començar amb un concert inaugural el dia 28 d’octubre de la ma de l’organista de la Catedral de València, Pablo Marquez. Les jornades i les seves pertinents comunicacions es completaren en dos dies, el 11 i 12 de novembre i culminaren amb una visita guiada l’endemà per Sant Francesc, Sant Pere, la Col·legiata i el seu museu.

La comunicació del nostre parraner, Ferran, va versar sobre una de les seves peces d’orfebreria part de la Tesi Doctoral que està realitzant.
Va començar la seva exposició amb una breu historia sobre la formació del reliquiari de la Catedral i el perquè del seu estudi. Ja que aquestes peces havien passat en l’anonimat molt de temps i havien sigut objecte de desig de molts monarques, eclesiàstics i generals militars. Malauradament ens va comentar que moltes d’aquestes van desaparéixer a les Illes Balears i la resta a la Guerra Civil de 1936.  Per això està realitzant aquesta tasca, per recompondre aquelles peces perdudes, mitjançant la documentació exhumada  en la recerca de noves dades.
Reliquiari actual de la Corona d'espines
d'Alfons V.
Aquesta peça és la coneguda per “La corona d’espines d’Alfons el Magnànim” i que actualment resta exposada al Museu de la Catedral de València.
Les relíquies que guarda aquest reliquiari neoclàssic del 1818, són unes de tantes pertanyents al tresor de la Corona d’Aragó, depositades pel mateix monarca que els dóna nom l’any 1437, com a depòsit sobre una quantitat que el Capítol de la Catedral donaria a aquest. Tanmateix, anys enrere, les relíquies i el seu contenidor primigeni apareixen a diversos inventaris de la casa Reial, fruit d’empenyoraments o inventaris de capella.
Al seu origen la peça estava guardada a una tipologia de reliquiari que hem trobat poques vegades a la Corona d’Aragó i si mes a sovint a tallers francesos. També s’ha de pensar, que moltes peces es van perdre per la cobdícia d’altres.
L’evolució més important del reliquiari es va donar en l’Edat Moderna, quan una família de gran puixança, d’origen aragonés i amb senyorius propers a la ciutat de València, per causa desconeguda el modificaren i esmaltaren la peça amb les seves armes, conservant la “corona torsada” original del segle XV i afegint la relíquia d’alabastre de santa Magdalena, també pertanyent a la Corona d’Aragó.

Com hem dit, per desgràcia, aquesta peça va passar per les Illes Balears en la Guerra de Regència on va ser fossa, com moltes altres. Una vegada arribada a la Catedral el 1813, el canonge Pérez Caballero va costejar el cost del reliquiari actual, de taller valencià i amb el seu possible autor en la base.


Si us heu adonat, hi ha informació velada, ja que aquestes dades seran publicades amb motiu de les Jornades organitzades a Xàtiva. Al text de la publicació podreu gaudir de totes aquelles coses que no hem dit. Us convide a descobrir-les, que hem digueu?



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada