diumenge, 15 de maig del 2016

Artistes internacionals a l'antic Regne de València. Mobilitat europea.

         Al següent article volem mostrar la mobilitat existent durant l’edat mitjana entre els diferents regnes europeus per part de diferents artistes. Aquests moviments migratoris van marcats, sobretot, pel gust de l’època i la demanda que aquest generava, i que feia que els artistes els mogueren buscant noves societats interessades en el seu art.
         Els regnes peninsulars són durant tota l’edat mitjana un espai de colonització artística tant de francesos com flamencs, així com d’italians amb  posterioritat.
         Durant els últims segles de l’edat medieval, són més receptius els models nòrdics, ja que els pintors autòctons destaquen el realisme i el detallisme del nord d’Europa.
         Però com venen aquestes peces, com s’importen? S’usen dues vies comuns, els encàrrecs als artistes, els quals tenen un major valor, ja que són realitzades a propòsit per al client, o la compra de peces ja realitzades a mercats i fires. Arreu d’Europa trobem un vertader mercat d’art, és per això que trobem mercats i fires específiques de pintura, d’escultura o d’orfebreria.
         Les obres que vénen del nord d’Europa són:
         Nòrdiques: d’aquesta zona s’importen dos tipus d’obres, les taules pintades per grans pintors, normalment destinades a les esglésies, o els menuts tríptics mixtes que barregen talla i pintura.
         A València destaca el Grup de bronze de l’església de Sant Martí, es tracta d’una obra realitzada per encàrrec feta a Flandes a finals del segle XV i que fou portada pel mercader Domènech Perandreu, qui va pagar aquest trasllat, demostrant l’interés per les obres estrangeres. Aquest trasllat es va realitzar desmuntant les escultures en quaranta peces, per a facilitar així el treball. El grup escultòric mostra a sant Martí, qui va a cavall tallant la seua capa per a donar-li-la a un vagabund que està morint-se de fred.

Grup escultòric de Sant Martí. 1495. València.

         Angleses: els alabastres anglesos, són els que més èxit tenen entre els clients valencians. Destaquen les escultures funeràries així com els menuts retaules realitzats a Londres i a Nottingham. A l’Anglaterra, sabedors de la fama que aquestes peces tenien arreu d’Europa, començaren a produir un art seriat amb temes estandarditzats. Van tenir molt d’èxit, pel bell material emprat i sobretot pel baix preu que les peces tenien.
         A part de la compra d’aquests objectes artístiques del nord d’Europa, també eren molts els artistes que venien a treballar a terres aragoneses. Per descomptat que no es traslladen els millors, ja que aquests es queden als seus tallers natals, però si que trobem un cert corrent d’artistes que es mouen per Europa, dirigits pel mercat artístic.
         La ciutat de Barcelona va acollir una quantitat evident d’escultors alemanys, per exemple Michael Lochner, qui va realitzar el timpà de la catedral de Sant Eulàlia de Barcelona, i al que se’l considera l’introductor de l’art germànic a Barcelona.
         Però el detallisme escultòric extrem no sempre va agradar, i trobem el cas de Alejo de Vahía, qui el 1474 realitza una dormició de la Verge Maria, la qual es conserva a la Catedral de València, amb un realisme tan potent que no va agradar excessivament i l’artista va decidir abandonar València i traslladar-se fins a Palència.
         Una època daurada  en quant a l’arribada d’artistes, hem de destacar el regnat d’Alfons el Magnànim, qui va encarregar portar al regne els més famosos artistes que poguera, és per això que trobem platers i brodadors italians, sastres i sabaters francesos, escultors catalans, dàlmates i italians, cantors francesos i anglesos o fusters mudèjars. Tots units van crear al regne de València una de les corts més opulentes d’arreu d’Europa.
         Junt amb els que venen i es queden, trobem també artistes itinerants, els quals no fan un únic trasllat, sinó que la seua vida es basa a realitzar diferents viatges buscant clients, sense una estança fixa.
         Un exemple és Alfonso Sedano, d’origen burgalés qui, després de passar per Itàlia, el 1486 el trobem a Palma de Mallorca realitzant un retaule de sant Sebastià per a la catedral acabant la seua vida, a partir de 1490, a Burgos.
Els italians i la Corona d’Aragó: La relació de la Corona d’Aragó amb Itàlia és diferent, ja que part del sud de la península Itàlica pertany a la corona aragonesa, tanmateix aquest contacte polític no va suposar mai que el nou art Italià, el renaixentista, destacara excessivament a València.
         A València trobem a Julià Florentí, qui va realitzar els relleus del cor de la catedral de la Seu valenciana. A la seua obra trobem una fusió del gòtic internacional amb el clar coneixement renaixentista. El treball d’aquest rerecor va causar gran impressió, però en cap moment aquesta creació va suposar un canvi cap al classicisme dins de l’art valencià, sobretot perquè l’escultura mai no va ser un art molt arrelat a la València medieval. Actualment aquest relleu es troba a la sala capitular del temple, des de que el 1942 es decidira desmuntar el cor.
         A Nicolau Florentí, se li va encarregar que realitzara les pintures de l’absis de la Catedral de València, però realitzant les proves va morir. Es va optar, en este cas, per demanar aquest treball a dos pintors també italians, Paolo de Sanleocadio i Francesco Pagano autors dels conegudíssims àngels músics de la Catedral de València. Aquests frescos són considerats les primeres pintures plenament renaixentistes de tota la Península Ibèrica, estan realitzats amb tot tipus de luxe, i amb pigments de primera qualitat com el blau de lapislàtzuli o el daurat, amb pa d’or, els mostren una sèrie d’àngels que apareixen fent sonar una sèrie d’instruments perfectament representats amb tot tipus de detall.

Àngels músics. Capella major, catedral de València.

         També trobem diferents castellans que treballen a la Corona d’Aragó, com és el cas de Bartolomé Bermejo, qui va nàixer a la ciutat de Còrdova, va viatjar pel nord d’Europa, Flandes, per a finalment establir-se a València, on va realitzar el retaule de Sant Miquel del Senyor de Tous, pintura en la qual vegem ja clares influències renaixentistes, i en la que apareix sant Miquel triomfant fent front al dimoni, al costat el comitent de l’obra, el qual el trobem en actitud orant als peus del sant. Finalment, Bermejo moriria a la ciutat de Barcelona.

         Així, doncs, podem concloure que el final de l’edat mitjana i principi del renaixement, comença a moure’s arreu d’Europa un mercat internacional que no suposa únicament el moviment de peces artístiques, sinó que comporta també el flux de molts artistes, els quals recorren diferents països a la recerca de nous clients o treballs, o amb intenció d’expandir la seua fama.

Pablo Clari Hidalgo. Maig 2015

Bibliografia.

YARZA LUACES, Joaquín. “Tendencias del arte en la Corona de Aragón c. 1500. Movilidad de los artistas”, en La Mediterrània de la Corona d'Aragó, segles XIII-
XVI VII centenari de la Sentència arbitral de Torrellas, 1304-2004: Congreso Internacional de Historia de la Corona de Aragón 18 2004 Valencia, Vol. 1, 2005, p.1611-1647


2 comentaris:

  1. Me ha gustado mucho saber algo mas de los artistas que trabajaron en nuestra ciudad en el renacimiento. Muy interesante y ameno. Enhorabuena

    ResponElimina
    Respostes
    1. Muchas gracias Margarita, esperemos que disfrute también de los próximos artículos, los cuales intentaremos sean igual de interesantes.

      Elimina