dilluns, 11 d’abril del 2016

De com la fundació del monestir de la Murta va enaltir la religió cristiana front a la musulmana.

                   La funció de la conquesta de València per part de Jaume I estava clara, la de cristianitzar les terres musulmanes i portar la paraula de déu per tot arreu de la Península Ibèrica, independentment de l’afany econòmic, més que religiós, que estimulava al senyor feudal, tant aragonés com català, ja que abans de la victòria, tots els territoris de la València musulmana estaven preparats per a repartir-se.

        
         És per això que des del mateix moment de la conquesta, comencen a construir-se gran quantitat d’esglésies, ermites, convents, monestirs i catedrals arreu del regne, els cristians havien vingut per a quedar-se, i havien d’adequar la València musulmana als costums i tradicions cristianes.
        
         L’actual monestir de la Murta d’Alzira data del segle XIV, més d’un segle després de la conquesta.
        
         La construcció d’aquest monestir a aquest lloc no és banal, sinó que trobem unes arrels quasi fantàstiquess i mítiques que serviren com a precedent, no de cristianitzar, sinó de recristianitzar.
        
         Encara que el monestir que hui conservem és del segle XIV i XV, les arrels les trobem a l’època visigoda. La història del monestir la trobem explicada a l’obra de ­­­­­­­­­­­­­­­­­1773 de Juan Bautista Morera. Com ell explica, la fundació del monestir es va realitzar l’any 568 per Sant Donat amb la construcció d’un monestir a la vall de Miralles (actualment de la Murta), en l’actualitat no conservem les restes d’aquest antic cenobi. Sembla que, i segons Morera, el monestir va estar habitat fins a l’arribada dels musulmans el segle VIII, l’any 711, la qual va suposar va suposar la desaparició i destrucció del mateix, però no dels monjos que l’habitaven, els quals sembla que van haver d’amagar-se a diferents racons de la vall, i viure com a ermitans durant tot el període musulmà. Perdurant així, a aquest modest enclavament, la religió cristiana durant el temps que va durar l’ocupació musulmana. Aquests monjos fundaren una sèrie d’ermites entre les muntanyes, trobem: Nostra senyora de la santa imatge (localitzada on suposadament es va trobar la imatge de la verge), de Sant Miquel, Sant Jerònim, Muntanya del Calvari, Santa Sofia, Sant Joan, Sant Pau, Sant Benet, Sant Onofre, Santa Salvador i Santa Marta, eren aquestes les ermites que existien el 1357. És en aquest moment quan es posen en contacte entre ells i decideixen ingressar al monestir de la Plana de Xàbia i prendre allí els hàbits, ja que aquest monestir es basava en les idees que ells professaven, la soledat i contemplació. Cap allí marxaren huit dels onze ermitans, dos dels restants ho feren una volta tornaren aquests, mentre que l’últim va decidir continuar amb la vida en soledat a la seua ermita.
        
         Després de viure amb els germans del sud, van decidir demanar-li al Papa Gregori XI permís per a la construcció del nou monestir baix la regla de sant Jerònim. El Papa va estendre la butla el 1376 a Avinyó, amb la qual donava consentiment per a la construcció del nou monestir, el qual va començar a edificar-se el 1401, a sobre de les tres ermites més importants que es trobaven a la vall: Sant Jerònim, fundador de l’ordre baix la qual vidrien al nou monestir; sant Miquel, protector de l’església; la de nostra Senyora, fent referència a la imatge de la verge Maria, trobada al costat d’un arbust de murta (cal remarcar que aquest fet va marcar el nom del vall, el qual va passar a nomenar-se Vall de la Murta).

Monestir de la Murta actualment.


         Juan Bautista Morera s’encarrega de nomenar-nos els primers habitants del nou monestir, són Domingo Llorer, qui va ser prior de Cotalba i ara ho seria de la Murta, fra Arnal Cortal, Fra Guillem Belenguer, fra Pedro Pintor, fra Pedro de Campos i Eusebio Pavía.

         Dels inicis del monestir destaquem el període musulmà, durant el qual sembla que la vall va estar poblada per ermitans que practicaven tots ells la religió cristiana, servint com a precedent per a la creació d’un nou monestir sempre amb la idea de la permanència cristiana, fins i tot a l’època musulmana.

         Després de la refundació i nova construcció a partir dels inicis del segle XV, el monestir va començar a viure una nova història i va ser visitat per grans personalitats de l’època, des de Vicent Ferrer fins al rei Felip II, que veien al cenobi com un lloc de pau i de refugi,  però això ho deixarem per a més endavant…


Pablo Clari Hidalgo. Abril 2016.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada