diumenge, 6 de març del 2016

Apunts sobre un reliquiari medieval nord-europeu a la Seu de València. 

            L’article que a continuació llegireu és un extracte d’altre realitzat i inèdit. L’explicació l’heràldica que aneu a veure, és la d’un reliquiari que es conserva a la Catedral de València amb un origen que no es sap amb certesa, encara que la seva cronologia estaria en la forca de la segona meitat del segle XV. I perquè no faig una descripció de la pròpia peça? Té l’explicació següent, el reliquiari en sí ja té molta informació amagada, tanmateix, l’heràldica queda com un dels únics fils per esbrinar la seva història, per tant, quedarà per altre moment.
            Una de les coses que tenim clares a ell, és que és d’origen nòrdic, per la tipologia iconogràfica representada i la llengua emprada.  A continuació donarem unes pinzellades sobre el que es sap d’aquest, avui en dia, esperem que al llarg de les posteriors investigacions es doni l’opció de saber més.
       Els escuts que tractem els tenim a la part inferior del reliquiari els quals flanquegen la teca central.  Formalment seran descrits de la següent forma:
-     El primer és un escut de forma espanyola –consagrada  a partir del segle XVI – en el camp un creixent supra una flor de lis. Es tracta de dues nissagues unides i per tant no és brisura.
-     L’altre, escut de forma espanyola en el camp un unicorn rapant[1].



Detalls dels escuts heràldics burinats al reliquiari. Alberto Saiz © Catedral de Valencia.
 
       Una vegada vist açò, hi ha que recordar unes coses: els escuts de forma espanyola tenien com a tret característic, una lleugera punta en  la part inferior. La segona, és que aquests no van amb els color distintius i per tant les descripcions anteriors han quedat amb algunes mancances, que podrien ser determinants.
 Posteriorment, s’ha realitzat una recerca per la web i bibliografia adient i s’ha trobat un nombre elevat d’escuts heràldics que comparteixen els elements descrits.

         El primer, amb la lluna creixent i la flor de lis el tenim localitzat a dues localitats de Catalunya: Senant i Folgueroles (la primera pertanyia al comtat de Barcelona i la segona al d’Osona). Ambdues, comparteixen elements heràldics – que no l’escut, ja que és de cairó[2] – i que a l’espera de trobar  quelcom relació, no podem citar amb exactitud.
        El següent escut, amb l’unicorn rapant, ja donem per sabut que no pertany a la Corona d’Aragó, ni Castella. Les famílies de les que hem trobat referència d’aquest  tenim que buscar-les a França, i  especialment als territoris que avui dia són Alemanya i Àustria.  Per començar, del primer país, l’exemple trobat és una família amb el cognom Cabanes[3], provinent de la zona de la Provença (Trets, Aix i Marsella) . Amb tres rames existents, la més antiga posseïa la baronia de Viens i els senyorius d’Oppedette, San Quintin  i Saint Savournin en HauteProvence. El primer, per cronologia, Pere Cabanes, es casat el 1493 a Trets amb Anne Tremelat. La descripció de les seves armes, és com la vista anteriorment, tanmateix a aquesta hi ha color : en camp de gules  un unicorn rapant d’argent.
            Pel que fa la zona de l’Imperi, l’actual Alemanya – inclús Àustria -  hem trobat una gran quantitat de famílies que contenen l’unicorn com a element principal de les seves armes heràldiques. Algunes d’aquelles són les següents : Brumby, Giengenan der Brenz, Oberried, Röslau, Scharzfeld, Tengen alt, Thülen, Waldenfels, Van Restorff, Schwäbisch, von Virchovist, NussdorfoSeefeld.  Les variants d’aquests els trobarem als colors del camp i del mateix animal, el que ens impossibilita encara més la tasca.

          Per acabar, sols es pot dir que ací hem donat una pinzellada a una pintura que és immensa i la qual completarem, si podem, al llarg d’aquests anys. El nom pel qual és coneguda la peça – per als més curiosos – és el “Reliquiari Germànic”, encara que acadèmicament seria el següent : “Reliquiari dels desposoris místics de santa Caterina”. L’explicació del canvi de titulació, la deixarem per altre moment.


Ferran Castelló Domènech.



[1] A la descripció de l’heràldica, tinc que agrair l’ajuda de l’arxiver de Sueca, Joan Pi, per la seva incansable ajuda i persistència en aportar més.
[2] Segons se’ns ha comentat, la disposició de les armes dins un cairó, és una normalització contemporània, per tant, queda oberta una possibilitat.
[3] Vist a la pàgina http://genobco.free.fr/provence/Cabanes1.htm  el dia 13 de maig de 2015.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada